מה באמת מסתתר ברצפות בית החולים? חיטוי בבתי חולים

חברת קלין ביט – Clean Bit, המפיצה הבלעדית בארץ של המערכת ועובדת בטכנולוגיית היינון הבינארי (BIT) המתאימה לצרכים מגוונים של חיטוי מזהמים, פותחת לכם את דלתות חדרי בית החולים ומדליקה את האור.
תמיד חשבנו שמרגע שחרור החולה מדלת חדר בית החולים, מגיע צוות הניקוי לנקות ולחטא את רצפת החדר עם חומר מיוחד ומיד לאחר מכן, הכל נקי ומוכן כבר לחולה הבא.
חיטוי חיידקים ונגיפים בתי חולים – האומנם?
אז זהו, שזה ממש לא מדויק! צוות הניקוי מנקה את רצפת החדר עם חומר אנטיביוטי המכיל מתיצילין (methicillin). תפקיד המתיצילין (methicillin), לחטא ולטהר את חדרי החולים מחיידקים העלולים לסכן את בריאותם.

אך כאן נכנס גורם ההפתעה, במחקר שנעשה בארה"ב (המחקר המלא) נמצא כי, על רצפת בית החולים, ישנם חיידקים רבים העמידים למתיצילין (Methicillin).

בין החיידקים הללו נמצא את סטפילוקוק זהוב (את הזהב הזה לא תרצו על הידיים) או בשמו הנפוץ יותר Staphylococcus aureus, VRE ו Clostridium difficile . אלו המוכרים גם כמשפחת חיידקי על.
ברשותכם, בואו נחזור רגע אחורה ונעשה סדר.
קצב תחלופת החולים בישראל היא מהירה מאוד. ליתר דיוק, שיעור תפוסת המיטות בבתי חולים בישראל בממוצע, עומד על 94% (ביקוש המיטות בבתי חולים בישראל). לאור הנתון הנ"ל, ברור כי הצוות הרפואי עובר במהרה מחולה לחולה וכך גם צוות הניקוי, מחדר לחדר בכדי להספיק לנקות עבור החולה הבא. אכן, הזמן קצר והמלאכה מרובה.

שני הנתונים הללו של זמן קצר וביקוש גבוה, מעודדים קרקע פורייה לגדילה והתגברות של חיידקים.

מסלול החיידקים העמידים עובר מרצפת החדר למקומות גבוהים יותר ומגיע לבגדי הצוות הרפואי ולידיים שלהם ע"י מגע.

כיצד?
קיימים שני תרחישים עיקריים.

הראשון, לפני חודשיים הגעתי לבקר חולה בביה"ח בדיוק רגע לפני סבב רופאים. כאשר נכנסה שיירת הרופאים והמתמחים לחדר, בעודם שואלים מספר שאלות, הרים החולה מהרצפה את התיק שלו ושלף משם תוצאות בדיקות שעשה בעבר, בכדי לתת לרופאים שבחדר. הנה תרחיש קלאסי להעברת חיידקים מהרצפה לחולה ולצוות הרפואי.

השני, כאשר הצוות הרפואי עוטה כפפות ונוגע במיטת החולה, במחשב לתיעוד התיק הרפואי, בכפתור המצוקה, בציוד הרפואי ולבסוף בחולה- לחיידקים ולמחוללי הזיהומים יש נתיב מהיר לחולה.

החשש גובר כאשר מטופל עובר ניתוח או חולה והמערכת החיסונית נחלשת. ברגע שמאתר החיידק את אותו מטופל, המאבק בניהם יוכרע כאשר החזק מבין השניים ינצח.

מעבר החיידקים ע"י מגע מתרחש בבית החולים בכל רגע נתון. נמצא כי, ב41% מתוך 100 חדרים בהם אושפזו חולים, היה ציוד רפואי בשימוש יומיומי שבא במגע עם רצפת החדר. נתון זה מדאיג ביותר כאשר מודעים להימצאותם של החיידקים. בין הציוד הרפואי המעביר חיידקים רבים, נמצא מד לחץ הדם. הרצועה של המד עוברת חיטוי לעיתים נדירות אם בכלל ובאה במגע ישיר, הן עם הצוות הרפואי והן עם החולה.

בעבר לא יוחסה חשיבות גדולה מידי לחיטוי משטחים ובדיקת הזיהומים על רצפת חדר החולה, יצאו מנקודת הנחה כי החומר המחטא השכיח בבתי החולים, יעשה את עבודתו נאמנה וימנע הדבקה של חולים בחיידקים הללו. הרי שהחומר הפעיל בו הוא אנטיביוטיקה וזו נלחמת בחיידקים באופן הכי יעיל שיש.

עם זאת, כפי שמתרחש בטבע, חיידקים עם הזמן מפתחים עמידות ובין היתר גם לאנטיביוטיקה ולחומר הפעיל בה ,המתיצילין (Methicillin).

למרבה הצער החיידקים לא עוצרים בחדר אחד, אלא ממשיכים עם הצוות הרפואי לשאר הסבב של החולים. כך, נמשך גלגל ההדבקה והדגירה של החיידקים העמידים.

אמנם הדרך למניעת חיידקים באופן שלא יסכן חולים עוד ארוכה, אך עד אז, חברת קלין ביט- Clean Bit המעלה את מגוון האפשרויות שיש לכם בכדי למנוע את הזיהום הבא:

  1.  הכשרת והדרכת הצוות הרפואי לניקוי ויעיל של הידיים ושמירה על סביבת עבודה נקייה.
  2. תליית שלטי נהלי חיטוי במסדרונות וחדרי בית החולים.
  3.  ביקורות ודגימות פנימיות ע"י המחלקות למניעת זיהומים בבתי החולים.
  4.  איתור החיידקים ע"י Florescent gel.
  5.  העמדת עמדות עם חומר חיטוי בכניסה לבית החולים עבור מבקרים.
  6.  השמדת חיידקים – חיטוי ממושך ומניעה של חיידקים ע"י טכנולוגיות מתקדמות.

 

לחיטוי משטחים וטיהור יעיל של זיהומים ובקטריות עמידים לאנטיביוטיקה חברת קלין ביט- Clean Bit פתרונות סביבתיים לחיטוי וטיהור, עומדת לרשותכם.

מערכת ™SteraMist מבית TOMI היא מערכת חיטוי לפתוגנים המשמידה את תאי החיידקים ושאר סוגי הפתוגנים. ™SteraMist פותחה כטכנולוגיה של הצבא האמריקאי ע"י DARPA למלחמה במתקפת האנתרקס בשנות ה-2000, שוחררה לשוק הפרטי בארה"ב בשנים האחרונות והגיעה גם לישראל.

לטכנולוגיה של חברת קלין ביט- Clean Bit הוכחת יעילות לחיטוי בדרגת log6 ומעלה כנגד פתוגנים (וירוסים, עובשים וחיידקים עמידים).

שיטת חיטוי משטחים מבוססת על עיקרון היינון הבינארי (BIT) מבוססת על מי חמצן בריכוז 7.8%, ידידותית לסביבה ומותאמת לציוד רפואי, טכנולוגי וסוגים רבים של חומרים. החיטוי הינו קל לתפעול, פשוט ומהיר מאוד, שאינו גורם לקורוזיה , מותאם לחללים סגורים, משטחים ומקומות לא נגישים.

טיהור וחיטוי מבנים

  • חיטוי בתי חולים – חיטוי חללים במוסדות רפואיים
  • חיטוי בתעשיית המזון – חיטוי משטחים
  • חיטוי בית אבות
  • חיטוי בתי עסק
  • חיטוי משרדים
  • טיהור תחבורה ציבורית
  • טיהור חדרי היי טק וחדרים נקיים
  • חיטוי מעבדות מחקר
  • חיטוי וניקוי תעלות מיזוג אוויר
  • חיטוי בתי מגורים ובניינים מסחריים
  • חיטוי מתקני חינוך וגני ילדים
  • טיהור השבה ביולוגית
  • חיטוי ציוד ומתקני ספורט ואתלטיקה

 

חברת קלין ביט- Clean Bit, המפיצה הבלעדית בארץ של הטכנולוגיה.

בשנת 2018 קיבלה הטכנולוגיה רישום של FDA
בשנת 2019 קיבלה הטכנולוגיה אישור אמ"ר של משרד הבריאות הישראלי.