בטיחות שימוש במי אוזון בגני ילדים

נושא הבטיחות והחיטוי בסביבת ילדינו הקטנים עולה לכותרות לא מעט לאחרונה. אנו שולחים את היקר לנו מכל כל בוקר לגן הילדים ונסמכים על יכולת הצוות בגן לשמור על בטיחותו. בטיחות זו באה לידי ביטוי גם בהיבטים של הגיינה וחיטוי: שטיפת ידיים, חיטוי הצעצועים, אבחון ילדים חולים ועוד. המרכז הלאומי להתפתחות הילד בארה"ב פרסם באופן חד משמעי כבר ב2001 שילדים עד גיל שנתיים שהיו במסגרות חיצוניות וגני ילדים חלו באופן ניכר יותר. מחלות דרכי עיכות הנובעות מטפילים כמו גיארדיה וקריפטוספורידיום, וירוסים כגון רוטהוירוס וזיהומים בטריאליים הנובעים השיגלה או חיידקים צואתיים הינם נפוצים ביותר. מחקר מארה"ב מצא כי 22% הדבקה שניונית של בני משפחה של נותני השירות בגן ויתרה מכך, 14% ממקרי הצהבת A בארהב בתחילת שנות ה2000 היו ממקור הדבקה בגני הילדים. כמובן שגם מחלות של דרכי הנשימה (שפעת, נוירווירוס וכד) מסכנים אף הם ילדינו. הפתרונות המוצעים הם אלו הברורים: שמירה על היגיינה, רחצת ידיים אחרי שירותים ולפני אוכל, אבחון ילדים חולים ועוד. למרות זאת, הבעייה במיוחד בפעוטות נותרת על כנה וממשיכה להדיר שינה מעיני הורים רבים.

תכשירי חיטוי אפשריים ומומלצים על ידי משרד החינוך הישראלי הינם לחיטוי הידיים של אנשי הצוות בלבד, ללא קרבה לפעוטות. חיטוי ושטיפת צעצועים נדרשת פעם בשבועיים או לאחר מקרה של התפרצות מחלה מדבקת בגן. מלבד כך, משרד החינוך ממליץ על שימוש בכלור מדולל או אקונומיקה מדוללת מאד לחיטוי. בעוד יעילות החיטוי בריכוזים אלו מוטלת בספק, אין ספק לגבי חשיפת הילדים לאוכלוסיית חיידקים עמידה למחטאים אלו ולכך שכמיקלים כאלו מאופסנים בגן , בסמוך לילדינו. בין השנים 2013-2017 בכ14% מגני הילדים בחינוך הרשמי נמצאו ליקויים באחסון אותם כמיקלים המשמשים לניקוי וחיטוי , לפי דוח מבקר המדינה מ2019. ב14% מגני הילדים היו ילדינו חשופים לסכנה שניתן היום למנוע אותה.

חברת "קלין ביט" חרטה על דגלה את השימוש בטכנולוגיות ירוקות לפתרונות סניטציה וחיטוי בכל התחומים, במיוחד כשמדובר ביקר לנו מכל. לא רק פתרון יעיל וירוק (eco-friendly) , אלא גם בטוח לשימוש , קל ומזמין. פתרון כזה נמצא בדמות מים מועשרים באוזון.

אז מה זה אוזון? אוזון היא מולקולה המרוכבת מ3 אטומי חמצן וסימנו 3O. בטמפרטורת החדר הוא גז שקוף. אוזון אכן ממלא תפקיד חשוב מאין כמוהו באטמוספירה- מסנן קרינה אולטרה סגולית מזיקה ומסרטנת. לאוזון יכולת מדהימה לפירוק חומרים אורגניים ,ריחות, צבעים, וחומרים נדיפים לא יציבים (VOC). בנוסף, אוזון מפרק ביופילמים הנוצרים על משטחים בקלות יתרה ואינו משאיר שאריות – האוזון עצמו יתפרק אך ורק לחמצן. מים מעושרים באוזון יתפרקו חזרה במהירות ל…מים רגילים.

לאוזון מעמד GRAS (Generally Recognized As Safe) ובעל אישור FDA, EPA, USDA ועוד רבים לשימוש בתעשיות מזון. האוזון הינו אורגני (אישור NOP של הUSDA) , ללא שאריות ומשמש למעשה לחיטוי מקורות מים , וכן בתעשיית המזון והבשר. מי אוזון למעשה הם אחד מהחומרים הבטוחים והידידותיים ביותר בעולם לשימוש במזון או לחיטוי ונקיון ללא שאריות. יתרה מכך, השימוש במים מעושרים באוזון הינו בטוח מאין כמוהו. בניגוד לאוזון במצב גזי, שהוא רעיל וגורם לגירויים נשימתיים, מים מועשרים באוזון הינם בטוחים לשימוש. הטכנולוגייה ב myCleanBit, המייצרת מי אוזון בריכוז יעיל לחיטוי ונקיון, אינה מייצרת אוזון במצב גזי כלל וכלל כפי שנבדק ואושר במכון מחקר מהמובילים בעולם,TUV Rheinland . ריכוז האוזון המומס במי האוזון הינו 1.5 חל"מ, ריכוז בטוח לחלוטין לשימוש מחד ויעיל לחיטוי ונקיון מאידך. האוזון המועשר מתפרק לאחר מספר דקות מהיווצרו ואנו נותרים אם אותו חומר מוצא פשוט וזמין לכל אחד- מים מהברז!

במחקר שנערך לאחרונה על ידי בריידבליק וחבריו בנורבגיה ופורסם בעיתון המדעי Journal of Hospital Infection, נמצא כי שימוש במי אוזון בריכוז של 0.8 חל"מ הינו יעיל להסרת פתוגניים מהידיים, פשוט לשימוש, בטוח לעור הידיים, ולא מותיר שאריות. גם במבדקים נוספים שנערכו במעבדות נוספות בארץ ובחול נמצא כי השימוש במי אוזון במכשירmyCleanBit הינו יעיל ביותר לחיטוי ידיים, כשהתוצאות מראות שלפחות 99.9% מהפתוגניים חוסלו.

המכשיר יעיל כנגד מגוון רחב של פאתוגניים הכוללים גם חיידקים כמו אי קולי ,סטפילוקוקוס זהוב, ליסטריה, סלמונלה ופסאודומונאס הנפוצים בסביבתינו. ניתן להשתמש במי האוזון גם לשטיפת פירות וירקות ,סכינים, קרש חיתוך וכל משטח אחר בשימוש במטבח בצורה יעילה ובטוחה עם יעילות מוכחת של 99.99% לפחות.

וחשוב לא פחות- מי האוזון של myCleanBit מיוצרים ממי ברז. פשוט למלא מים קרים מהברז וללחוץ על הכפתור. ללא כפפות, ללא כמיקלים, ללא אקונומיקה. מי האוזון יאבדו מפעילותם תוך זמן קצר לאחר ייצורם וייהפכו בחזרה למי ברז.

בטוח לחלוטין לשימוש בסיבת פעוטות, לא מכיל כמיקלים מסוכנים ואינו מזיק לילדים, ציוד או מזון. מגוון השימושים האפשריים הינו עצום: משטיפת ידיים, שטיפת צעצועים תדירה, חיטוי שולחנות אוכל, משטחי מזון, חדרי שירותים, חיזוק ההגיינה האישית ועוד. כל זאת על ידי שימוש במי ברז קרים ולחיצה על כפתור. פשוט, קל , נוח.

לסיכום , ניתן להבין מדוע חיטוי במים מועשרים באוזון הינו בטוח יותר בסביבת ילדינו, מצמצם את השימוש בכמיקלים , ומהווה את הדבר הבא בשמירת ההגיינה האישית של כל אחד ואחד מאתנו.