הייגנה במטבח הביתי

במאמר זה נדבר על הסכנות האורבות לנו במטבח. המטבח בבית, המקום שבו אנו מכינים אוכל לכל המשפחה, שולחים את הילדים למקרר להביא עגבניה, קוצצים, מטגנים, חותכים ופעילים בו רוב שעות היום שאנחנו בבית. לכאורה, זהו המקום המוגן ביותר שיש- הרי כל התוצרת המגיעה אלינו עוברת רגולציה על ידי המדינה והיצרן. למעשה- רוב הפרות ,הירקות והתוצרים האחרים שאנו מכניסים למקרר יכולים להוות hotspot לפתוגניים לא נעימים בכלל, ולגרום לנו למחלות ואי נוחות- מכאב בטן קל (אי-קולי), ועד אפילו להפלות ואשפוז במקרה של הרעלת ליסטריה. ארגוני הבריאות המובילים בעולם כמו הCDC https://www.cdc.gov/foodsafety/foods-linked-illness.html מתייחסים לתופעה ומזהירים מפניה. לא רק שהתוצרת עצמה יכולה להיות מזוהמת, הרי שגם הדבקה חוזרת ממוצרים אחרים כמו בשר או דגים מתרחשת לא מעט (גורמי הדבקה כמו סמיכות במקרר, קרש חיתוך וסכין לא שטופים ועד). ירקות ירוקים ועלים מתאפיינים בחיידקים צואתיים כגון המוזכרים מעלה או סלמונלה. אולם, ההמלצה הינה חד משמעית- לא לשטוף בחומרי חיטוי כגון כלור או אקונומיקה בגלל שהם מסוכנים גם לנו, לצרכנים. מים וסבון תמיד נותנים מענה, אבל האם הם יעילים תמיד וחשוב מכך- לא משאירים שאריות שיכולות להגיע לאוכל אותו אנו אוכלים? ומה לגבי הורדת חומרי ההדברה הנמצאים בשימוש תדיר בחקלאות המודרנית?

חברת "קלין ביט" חרטה על דגלה את השימוש בטכנולוגיות ירוקות לפתרונות סניטציה וחיטוי בכל התחומים, במיוחד כשמדובר בבטחון האישי של כל אחד בביתו. וכשמדובר בבטיחות , אין בטוח ופשוט יותר ממים מועשרים באוזון.

אז מה זה אוזון? אוזון היא מולקולה המרוכבת מ3 אטומי חמצן וסימנו 3O. בטמפרטורת החדר הוא גז שקוף. אוזון גם נוצר בקלות על ידי התפרקות חשמלית של חמצן באוויר יבש או מים ליצירת 3O. לאוזון יכולת מדהימה לפירוק חומרים אורגניים ,ריחות, צבעים, וחומרים נדיפים לא יציבים (VOC). בנוסף, אוזון מפרק ביופילמים הנוצרים על משטחים בקלות יתרה ואינו משאיר שאריות – האוזון עצמו יתפרק אך ורק לחמצן. מים מעושרים באוזון יתפרקו חזרה במהירות ל…מים רגילים.

לאוזון מעמד GRAS (Generally Recognized As Safe) ובעל אישור FDA, EPA, USDA ועוד רבים לשימוש בתעשיות מזון. האוזון הינו אורגני (אישור NOP של הUSDA) , ללא שאריות ומשמש למעשה לחיטוי מקורות מים , וכן בתעשיית המזון והבשר. מי אוזון למעשה הם אחד מהחומרים הבטוחים והידידותיים ביותר בעולם לשימוש במזון או לחיטוי ונקיון ללא שאריות. יתרה מכך, השימוש במים מעושרים באוזון הינו בטוח מאין כמוהו. הטכנולוגייה ב myCleanBit מייצרת מי אוזון בריכוז 1.5 חל"מ, ריכוז בטוח לחלוטין לשימוש מחד ויעיל לחיטוי ונקיון מאידך. האוזון המועשר מתפרק לאחר מספר דקות מהיווצרו ואנו נותרים אם אותו חומר מוצא פשוט וזמין לכל אחד- מים מהברז!

המכשיר יעיל כנגד מגוון רחב של פאתוגניים הכוללים גם חיידקים כמו אי קולי ,סטפילוקוקוס זהוב, ליסטריה, סלמונלה ופסאודומונאס הנפוצים בסביבתינו. ניתן להשתמש במי האוזון גם לשטיפת פירות וירקות ,סכינים, קרש חיתוך וכל משטח אחר בשימוש במטבח בצורה יעילה ובטוחה עם יעילות מוכחת של 99.99% לפחות. במחקרים שנערכו בשנים האחרונות נמצא כי מים מעושרים באוזון בריכוזים דומים לתוצר של myCleanBit יעילים במיוחד בשטיפת ירקות ופירות שונים. כיצד האוזון מבצע את פעולתו זו? האוזון מתפרק לצורוני חמצן פעילים, ביניהם רדיקל חופשי מסוג הידרוקסיל. צורונים אלו, בפרט ההידרוקסיל , גורמים לשבירה של דופן התא בפתוגן, ולחמצון תוכן התא. חלבוני פעולה משנים את צורתם ומאבדים מפעילותם ולבסוף אף תתכן פגיעה בסלילי הDNA (דנטורציה).

לדוגמא, אלכנסדר וחבריו מצאו כי שטיפת תותים, תרד ואף גרגיר החלים למשך דקה במים מועשרים הפחיתו בסדרי גודל רבים חיידקי צואה מסוכנים כגון אי-קולי וקוליפורמים, ואף פטריות ועובשים שונים. מחקר זה פורסם בעיתון המדעי Food Control, ב2011. ניל וחבריו מצאו ממצאים דומים להפחתת פתוגניים כמו סלמונלה בתותים ופרסמו את ממצאיהם בFood Research International, ב2012. דוגמאות דומות נחקרו בחסה, עגבניות וירקות שונים ומגוונים הנמצאים במקרר הביתי שלנו.

זאת ועד, מחקרים רבים מציגים יכולת מרשימה של פירוק חומרי הדברה על ידי מים מועשרים באוזון. דוגמאות רבות ניתן למצוא בחומרי הדברה על עגבניות (השמטי וחבריו 2014, צנזיג וקרטל 2017) , ענבים שונים, תותים וברוקולי (לודויקה ויאנקובסה 2016). גם כאן מנגנון הפעולה דומה- חמצון של חומרי ההדברה ויצירת רדיקאלים חופשיים בלתי יציבים לנטרול החומרים.

וחשוב לא פחות- מי האוזון של myCleanBit מיוצרים ממי ברז. פשוט למלא מים קרים מהברז וללחוץ על הכפתור. ללא כפפות, ללא כמיקלים, ללא אקונומיקה, ללא כוויות או הרס ציפורניים. מי האוזון יאבדו מפעילותם תוך זמן קצר לאחר ייצורם וייהפכו בחזרה למי ברז.

לסיכום , ניתן להבין מדוע נקיון וחיטוי במי אוזון הינם בטיחותיים לדיירי הבית, לבעלי החיים בבית ולכולנו. myCleanBit הינו פתרון ידידותי, יעיל וניתן לשימוש בפשטות על ידי כל בן משפחה. מומלץ לשימוש על פני כל המשטחים בשימוש תדיר במטבח – משטחי עבודה, קרש חיתוך, סכינים, מוצרים מהמקרר, המגירות לאחסון, שולחן האוכן ועוד. פשוט למלא מים מהברז ולהנות מהאוכל- לא רק טעים אלא בטוח!