שלושת סוגי החיידקים הנפוצים ביותר בצלחת שלכם

הכירו את שלושת השותפים לצלחת שלכם

סלמונלה, קמפילובקטר וליסטריה

חברת קלין ביט- Clean Bit , המפיצה הבלעדית בארץ של המערכת ועובדת בטכנולוגיית היינון הבינארי (BIT) המתאימה לצרכים מגוונים של חיטוי מזהמים, פותחת לכם את דלתות מפעלי המזון בארץ.

תעשיית המזון בארץ עשירה מאוד. מציעה לנו אינסוף סוגים של אוכל וטעמים. מיום ליום מגיעים מאכלים מיבשות אחרות ,תבלינים וריחות חדשים שטרם נחשפנו אליהם.

לצד החדשנות והתפתחותה של התעשייה, בעלי המפעלים עושים את מירב המאמצים בכדי לשמור על סטריליות חיטוי משטחים וניקיון מוחלט במפעלים. יחד עם זאת, המזון מהווה סביבה אידיאלית להתפתחות של חיידקים ובקטריות.

האחריות היומיומית למניעה והשמדת חיידקים , אינה גלויה לעיני לקוח הקצה. בעלי המפעלים דואגים לאסוף דגימות ולנקות בחומרים המשמידים את היווצרותם.

הנתון המדאיג הוא כי, מיום ליום החיידקים הולכים ומפתחים עמידות לאותם חומרים השכיחים בשימוש לניקוי וחיטוי במפעלים. ברגע שהחיידק "מתיישב" על המזון, כבר אין אפשרות להפיץ אותו לצרכן. מדובר בהשקעת משאבים גבוהה מאוד ולכן, שלב השמדת ומניעת חיידקים חייב להיות בראש ובראשונה בסדר עדיפויות המפעל.

עם זאת, לצערנו אנו נחשפים מידי יום למפעלים המופיעים בכותרות. הציבור נדרש להחזיר את המוצרים לרשתות ואלו מחזירות ישירות למפעל.

זאת ועוד, מקרים רבים לא נחשפים לציבור בכדי להימנע מנזק כלכלי ותקשורתי.

בשנים האחרונות דיווח משרד הבריאות על כ-13 אלף מקרים של הרעלות מחיידקים העוברים במזון שאנו צורכים. קיימים אינספור הנחיות והמלצות כיצד ניתן להפחית את הסיכון אך, ברגע שהמוצר יוצא פגום כבר מהמפעל, הסיכון הוא גדול ועלול להיות קטלני לפגיעה בבריאות הלקוחות.

שלושת סוגי החיידקים הנפוצים ביותר בצלחת שלכם:

הכירו את סלמונלה Salmonella

חיידק סלמונלה כל כך נפוץ, שאין מישהו שלא שמע או נדבק בו. נתון (לא כל כך) קטן, מעל לכ- 16 מיליון אנשים נדבקים בחיידק מידי שנה בכל העולם ומתוכם כחצי מיליון חוטפים את החיידק באופן קטלני. מידי שנה נפטרים מהחיידק כ- 450 אנשים.

חיידק סלמונלה , Salmonella, מגיע לרוב מבעלי החיים בייחוד העופות. החיידק נמצא לרוב באוכל נא כמו ביצים, חלב, גבינות (שלא עברו תהליך פסטור) ובשר. הסיכוי להידבק בחיידק הסלמונלה עולה ברגע שהאוכל לא מבושל היטב.

באתר משרד הבריאות צוין כי, סלמונלה W775 senftenberg S. העמיד פי 10-20 לחום ולפעמים ניתן למצוא אותו בחלב שעבר פסטור. הקפאה או צינון אינם משמידים את החיידק ואפשר למצוא התפתחות איטית של החיידק גם בטמפרטורה של 10 מעלות (למאמר המלא).

למרבה הפלא, המרכז למניעת מחלות וזיהומים גילה כי, הסלמונלה שכיחה גם במלפפונים, פיסטוקים ,זרעי אלפלפא וחמאת בוטנים.

חשוב! בבית, יש לשטוף היטב את הכלים לאחר שהונח עליהם בשר חי. קרשי חיתוך, סכינים וכל דבר שבא במגע עימו כולל הידיים.

חיידק הסלמונלה חודר למעי ועלול לגרום לתופעות כגון: שלשולים, הקאות, כאבי בטן, חום גבוה, בחילות ועוד.

חיידק נוסף השכיח מאוד בתעשיית המזון הינו קמפילובקטר- Campylobacter.

החדשות הטובות, הוא גורם לתסמינים קלים אצל אנשים בריאים, לרוב הטיפול לא דורש דבר מלבד שתייה מרובה כל עוד נמשכים התסמינים. החדשות הרעות, הוא יכול להיות קטלני עד מוות לפעוטות, קשישים ואלו בעלי מערכת חיסונית נמוכה.

קצת נתונים מידי שנה 1 מתוך 10 נדבק בחיידק ה- Campylobacter . בדומה לסלמונלה, הוא שכיח בבקר, עופות, עיזים, צדפות (כן כן באמת) ואפילו בע"ח ביתיים כמו כלבים וחתולים. החיידק עובר דרך מים, קרח, חלב שלא עבר פסטור ובשר נא.

לצערנו, כיום כבר קיימים זנים שונים של ה- Campylobacter העמידים לאנטיביוטיקה. כאשר תוקף את הגוף הזן העמיד, המלחמה והטיפול כבר נהיים יותר מסובכים. משך המחלה אורך זמן ממושך מהרגיל, והמחלה עלולה להחריף. ההשלכות אינן רק על החולה עצמו אלא, גם על סביבתו. מעבר לעלויות הגבוהות של הטיפול, הוא מהווה גם סכנה לבריאות הציבור.

כיצד מתפשטים הזנים העמידים לאנטיביוטיקה של חיידק הקמפילובקטר?

החיידק העמיד מתפתח לרוב בעופות ועובר לבני האדם, כאשר העוף לא מתבשל כראוי טרם הגשתו לצלחת.

הקמפילובקטר – Campylobacter אף הוא חודר למעי ועלול לגרום לתופעות הנמשכות לרוב בין 3-5 ימים של שלשולים, כאבי בטן חזקים מלווים בבחילות וחום.

נעבור לאחרון או שנאמר אחרון חביב, ה-ליסטריה- Listeria .

תמיד חשבנו שהוא שכיח בארצות מתפתחות יותר, בהן המים מזוהמים וגם בעלי החיים. אכן בארצות אלו הוא שכיח יותר, אך מצא את דרכו גם לארצות המפותחות בהן הרפואה מתקדמת והאוכלוסייה מודעת לניקיון וסטריליות.

נזכיר פה מקרה שפורסם ב23/12/2019, כן ממש לאחרונה. חברת המזון האמריקאית Almark Foods, המספקת מוצרים שונים מביצים (ביצים קשות, סלטי ביצים, ביצים צבעוניות לחג הפסחא וכד'), הכריזה על Recall (לכתבה המלאה) עבור הביצים הקשות שמכרה לרשתות המזון והמכולות.

באחד המפעלים שלה עלה חשד לחיידק הליסטריה (Listeria monocytogenes) . בעקבות הידיעה, חנויות מזון רבות נאלצו להוריד את הסחורה של החברה מהמדפים, ולזכות לקוחות רבים שקנו את המוצרים. בנוסף לכך, חברות שמגישות את מוצרי הביצים של החברה בחדרי האוכל של מקום העבודה, נאלצו אף הם, להימנע מהגשה לצלחות העובדים בכדי למנוע את התפשטות החיידק.

לדאבוננו הרב, החיידק הספיק לעשות נזק רב. 7 נדבקו, 4 אושפזו ובטקסס אחד החולים נפטר.

הידיעה הפתיעה את כולם, כאשר שמעו כי מדובר בביצים קשות. שכן, היה ידוע עד כה, כי חיידק הליסטריה (Listeria monocytogenes) לא עומד בבישול בטמפרטורות גבוהות.

עלינו לזכור כי השפעות החיידקים הללו בדרך כלל, קלילות יחסית לאנשים בריאים. חלקם יחושו ברע, ישלשלו, יקיאו וזה יחלוף. לעומת זאת, האוכלוסיות שהוזכרו לעיל, כגון: פעוטות, קשישים ובעלי מערכת חיסונית נמוכה עלולים לחטוף את החיידק והשפעותיו יגרמו לנזק בלתי הפיך עד מוות.

יש לוודא כי כל מזון שנכנס לפה, עבר לפני כן, בישול בטמפרטורות גבוהות. לרוב אלו לא מאפשרות לחיידק להתפתח ומשמידות אותו.

אמנם הדרך למניעת חיידקים באופן שלא יסכן חולים עוד ארוכה, אך עד אז, חברת קלין ביט – Clean Bit מעלה את מגוון האפשרויות שיש לכם בכדי למנוע את הזיהום הבא:

  1.  הכשרת והדרכת צוות העובדים לניקוי ויעיל של הידיים ושמירה על סביבת עבודה נקייה
  2.  תליית שלטי נהלי חיטוי במסדרונות וחדרי המפעל
  3.  ביקורות ודגימות פנימיות ע"י המחלקות למניעת זיהומים
  4.  איתור החיידקים ע"י florescent gel
  5. העמדת עמדות עם חומר חיטוי בכניסה
  6.  חיטוי ממושך ומניעה של חיידקים ע"י טכנולוגיות מתקדמות

 

לחיטוי בתי עסק וטיהור יעיל של זיהומים ובקטריות עמידים לאנטיביוטיקה חברת קלין ביט- Clean Bit פתרונות סביבתיים לחיטוי וטיהור, עומדת לרשותכם.

מערכת ™SteraMist מבית TOMI היא מערכת חיטוי לפתוגנים המשמידה את תאי החיידקים ושאר סוגי הפתוגנים. ™SteraMist פותחה כטכנולוגיה של הצבא האמריקאי ע"י DARPA למלחמה במתקפת האנתרקס בשנות ה-2000, שוחררה לשוק הפרטי בארה"ב בשנים האחרונות והגיעה גם לישראל.

לטכנולוגיה של חברת קלין ביט- Clean Bit הוכחת יעילות לחיטוי בדרגת log6 ומעלה כנגד פתוגנים (וירוסים, עובשים וחיידקים עמידים).

שיטת חיטוי המשטחים מבוססת על עיקרון היינון הבינארי (BIT) מבוססת על מי חמצן בריכוז 7.8%, ידידותית לסביבה ומותאמת לציוד רפואי, טכנולוגי וסוגים רבים של חומרים. החיטוי הינו קל לתפעול, פשוט ומהיר מאוד, שאינו גורם לקורוזיה , מותאם לחללים סגורים, משטחים ומקומות לא נגישים.

  • חיטוי וטיהור מבנים
  • חיטוי חללים בבתי חולים ומוסדות רפואיים
  • חיטוי בתעשיית המזון – חיטוי משטחים
  • תחבורה ציבורית
  • חיטוי בתי אבות
  • חיטוי בתי עסק
  • חיטוי משרדים
  • חיטוי וטיהור היי טק וחדרים נקיים
  • חיטוי טיהור מעבדות מחקר
  • חיטוי וניקוי תעלות מיזוג אוויר
  • חיטוי בתי מגורים ובניינים מסחריים
  • חיטוי מתקני חינוך וגני ילדים
  • טיהור השבה ביולוגית
  • חיטוי מבני משטרה וכיבוי אש
  • חיטוי וטיהור ציוד ומתקני ספורט ואתלטיקה

 

חברת קלין ביט- Clean Bit , המפיצה הבלעדית בארץ של הטכנולוגיה.
בשנת 2018 קיבלה הטכנולוגיה רישום של FDA
בשנת 2019 קיבלה הטכנולוגיה אישור אמ"ר של משרד הבריאות הישראלי.