חיידקי על העמידים לאנטיביוטיקה – חיטוי והשמדה

חברת קלין ביט- Clean Bit, המפיצה הבלעדית בארץ של המערכת ועובדת בטכנולוגיית היינון הבינארי (BIT) המתאימה לצרכים מגוונים של חיטוי מזהמים, חושפת בפניכם את משפחת חיידקי העל.

הנה משפחה שלא הייתם רוצים להכיר מקרוב, או בכלל.

משפחת חיידקי העל, כשמה כן היא. מכונה כך, כיוון שאלו החיידקים העמידים לאנטיביוטיקה.
מה זאת אומרת?

במידה ותוקפים את גופנו כאשר המערכת החיסונית שלנו חלשה, הסיכון עולה ועלול להיות קטלני ביותר (לשיטת חיטוי והשמדת חיידקים ניתן לגלול לסוף המאמר).

חיידק Staphylococcus aureus

הכירו את Staphylococcus aureus, חיידק הנמצא בפלורה הטבעית של העור ובנחיריים של כ-20%-30% מהאוכלוסייה. ע"י מגע ישיר עם משטח מזוהם או אדם הנושא את החיידק, S.aureus עלול לגרום לזיהומים בעור או בפצעים ניתוחיים, דלקת פנים הלב (אנדוקרדיטיס), דלקת ריאות, דלקת בעצם ואלח דם (זיהום במערכת הדם). זנים מסוימים של החיידק עלולים לגרום להרעלת מזון ודרך ההדבקה העיקרית היא אכילת מזון מזוהם (כמו עוף או מיונז). עם השנים והשימוש הנרחב באנטיביוטיקה, התפתחו זני S.aureus העמידים לטיפול באנטיביוטיקות מסוימות אליהן היו רגישים בעבר.
זנים עמידים אלו ידועים בשם MRSA (Methicillin-Resistant Staphylococcus Aureus . הזנים הנרכשים בקהילה רגישים יותר לאנטיביוטיקה לעומת אלו הנרכשים בבתי חולים ומתאפיינים ביכולת עמידות גבוהה לטווח רחב של אנטיביוטיקות. עובדה זו מלמדת כי זיהומי S.aureus הנרכשים בבתי חולים, מהווים ברוב המקרים אתגר טיפולי קשה יותר.

חיידק Clostridium difficile

הכירו את Clostridium difficile, חיידק היכול להימצא בפלורת המעי הטבעית (נמצא בצואה של כ-2%-15% מהאוכלוסייה הבריאה ואף באחוזים גבוהים יותר בקרב אוכלוסיית החולים המאושפזים). חיידק זה מייצר נבגים (יחידות רבייה) אשר יכולים לשרוד במשך חודשים (!) על משטחים ולהוות מקור לזיהום. הזיהום הנפוץ ביותר שנגרם ע"י חיידק זה הוא שלשולים לאחר טיפול באנטיביוטיקה. עם זאת, זיהומים קשים יותר יכולים לגרום לדלקת חריפה של המעי הגס. 

Klebsiella – חיידק מזהם העמיד לאנטיביוטיקה

הכירו את Klebsiella, חיידק הנמצא בפלורה הטבעית של הפה והמעי. זנים מסוימים של חיידק זה עלולים לגרום לזיהומים בדרכי השתן (גם אלו הנרכשים בבתי חולים ומזוהים עם הכנסת קטטר שתן), דלקת ריאות ואלח דם (זיהום במערכת הדם). חיידק ה-Klebsiella ידוע כעמיד לחלק מסוגי האנטיביוטיקה כבר משנות ה90, אך לאחרונה נראים זני Klebsiella העמידים לטווח רחב יותר של אנטיביוטיקות וידועים בשם KPC (Klebsiella Pneumoniae Carbapenemase). זן עמיד זה "תוקף" בעיקר חולים עם מערכת חיסונית ירודה או חולים המאושפזים לתקופה ממושכת בבית חולים.

חיידק Pseudomonas aeruginosa

הכירו את Pseudomonas aeruginosa, חיידק הנמצא במקורות מים, באדמה וכמו כן יכול להימצא במעי של כ2%-10% מהאוכלוסייה כחלק מהפלורה הטבעית. ע"י שאיפה של אדי מים מזוהמים עם Pseudomonas aeruginosa או מגע ישיר עימם, הוא עלול לגרום לזיהומים של כוויות ופצעים, דלקת בזקיק השערה ,(Hot-tub folliculitis) דלקת ריאות, דלקת בדרכי השתן, אלח דם (זיהום במערכת הדם) ודלקת של העצם.

חיידק VRE – אנטרוקוק העמיד לאנטיביוטיקה

הכירו את (VRE (Vancomycin Resistant Enterococcus, אחד מזני חיידק ה – Enterococci אשר ניחן בעמידות גבוהה לאנטיביוטיקה מסוג Vancomycin. ישנם לפחות 37 מינים של אנטרוקוק, כאשר פחות משליש מהם מסוגלים לחולל מחלה בבני אדם ורובם שוכנים במעי כחלק מהפלורה הטבעית. עם זאת, ישנם מספר מינים המסוגלים לחולל מחלות וביניהם E.faecalis האחראי לכ-85%-90% מהזיהומים ו – E.faecium האחראי לכ-5%-10% מן הזיהומים. חיידק ה-VRE עלול לגרום לזיהומים בדרכי השתן, זיהומים בפצעים ניתוחיים, דלקת פנים הלב (אנדוקרדיטיס) ואלח דם (זיהום במערכת הדם).

הכירו את Acinetobacter baumannii, הזן הנפוץ ביותר מבין למעלה מ20 זני ה-Acinetobacter. מרבית הזנים אינם גורמים למחלות באדם, אך Acinetobacter baumannii עלול לגרום לזיהומים כמו דלקת ריאות, אלח דם (זיהום במערכת הדם), דלקת בדרכי השתן וזיהומים בעור או בפצעים ניתוחיים. חיידק זה שוכן בעיקר במקורות מים ובאדמה ומתאפיין ביכולת הישרדות גבוהה בתנאי הסביבה השונים. בנוסף, יכול להימצא גם על העור ובריריות. בשנים האחרונות, עם העלייה בשימוש באנטיביוטיקות, עלתה עמידותו של החיידק וחיידקים עמידים נמצאים בעיקר בסביבת בית החולים וגורמים לזיהומים המזוהים עם שימוש בצנתר מרכזי, קטטר שתן או מכונות הנשמה.

הבטחנו חדשות טובות ואופטימיות יותר!
החשיבות בהתמודדות עם חיידקים מעין אלו, היא המניעה. כלומר, החיטוי המתמשך והיעיל, דגימות בכדי לאתר את החיידק בשלב מוקדם ופיקוח מתמשך וחוזר.

יחד עם זאת, איתור בשלב מוקדם לא תמיד מתאפשר ובכדי שנמנע התפשטות מהירה, חברת קלין ביט- Clean Bit פתרונות סביבתיים לחיטוי וטיהור, עומדת לרשותכם בכל הנוגע לחיטוי וטיהור יעיל של זיהומים ובקטריות העמידים לאנטיביוטיקה.

מערכת ™SteraMist מבית TOMI היא מערכת חיטוי לפתוגנים המשמידה את תאי החיידקים ושאר סוגי הפתוגנים. ™SteraMist פותחה כטכנולוגיה של הצבא האמריקאי ע"י DARPA למלחמה במתקפת האנתרקס בשנות ה-2000, שוחררה לשוק הפרטי בארה"ב בשנים האחרונות והגיעה גם לישראל.

לטכנולוגיה של חברת קלין ביט- Clean Bit הוכחת יעילות לחיטוי בדרגת log6 ומעלה כנגד פתוגנים (וירוסים, עובשים וחיידקים עמידים).
שיטת חיטוי משטחים מבוססת על עיקרון היינון הבינארי (BIT) מבוססת על מי חמצן בריכוז 7.8%, ידידותית לסביבה ומותאמת לציוד רפואי, טכנולוגי וסוגים רבים של חומרים. החיטוי הינו קל לתפעול, פשוט ומהיר מאוד, שאינו גורם לקורוזיה , מותאם לחללים סגורים, משטחים ומקומות לא נגישים.

חיטוי וטיהור מבנים ומשטחים

  • חיטוי בתי חולים – חיטוי חללים במוסדות רפואיים
  • חיטוי בתעשיית המזון – חיטוי משטחים
  • חיטוי בית אבות
  • חיטוי לולים ומקומות נגד שפעת עופות
  • חיטוי חיידקים במוסדות מזון – חיטוי נגד סלמונלה, ליסטריה ועוד
  • חיטוי בתי עסק
  • חיטוי משרדים
  • טיהור תחבורה ציבורית
  • טיהור חדרי היי טק וחדרים נקיים
  • חיטוי מעבדות מחקר
  • חיטוי וניקוי תעלות מיזוג אוויר
  • חיטוי בתי מגורים ובניינים מסחריים
  • חיטוי מתקני חינוך וגני ילדים
  • טיהור השבה ביולוגית
  • חיטוי ציוד ומתקני ספורט ואתלטיקה

חברת קלין ביט- Clean Bit, המפיצה הבלעדית בארץ של הטכנולוגיה.
בשנת 2018 קיבלה הטכנולוגיה רישום של FDA.
בשנת 2019 קיבלה הטכנולוגיה אישור אמ"ר של משרד הבריאות הישראלי.